Nytt nettsted? Her er 5 ting du må vite.

Tid å lese: 5 minutter 

Da var tiden her igjen. Årene har gått og nettstedet trenger sårt en oppdatering. Men hvor skal du begynne, og hva skal du prioritere? Vi har samlet 5 tips som hjelper deg med å planlegge et redesign av nettstedet ditt. 

Et godt resultat kommer ikke av seg selv

Det første du gjør når du starter et ethvert nytt prosjekt er å legge en god strategi. Det samme gjelder når du skal planlegge et nytt nettsted.

Strategien er selve fundamentet alle avgjørelser tas på grunnlag av og skal være førende gjennom hele prosjektet. Den fungerer som en slags referanse hver gang du skal ta en avgjørelse eller ta stilling til en ny idé. Still alltid deg selv spørsmålet "passer dette med strategien min"? Hvorfor? Hvorfor ikke?

En god strategi, som blir brukt aktivt, kan utgjøre forskjellen på om prosjektet blir "helt OK" eller en uvurderlig og verdifull del av markedsapparatet ditt.

Så, hvordan ser en god strategi ut? Vi går gjennom noen av de viktigste tingene du må huske på.

1 Gjør et dypdykk i statistikken

Spennende for noen; søvndyssende for andre; viktig for alle. Om vi skal kunne sette oss klare mål for det nye nettstedet, må vi begynne med å se på hvordan dagens situasjon er. Da trenger vi et verktøy som Google Analytics, der vi kan måle trafikk og kartlegge hvordan dagens løsning yter.

Noen av de viktigste tingene vi ser på er:

  • Besøkstall per måned
  • Fluktfrekvens per måned
  • Trafikkilder
  • Nøkkelfraser som driver trafikk inn til nettstedet
  • Antall konverteringer og konverteringsfrekvens

Hva er trenden? Går besøkstallene opp eller har de stagnert? Engasjerer vi brukerne på nettsiden eller mister vi de etter bare et par klikk? Hvor mange fyller egentlig inn kontaktskjemaet?

Relatert artikkel: SEO-sjekkliste for nettstedet ditt

Alle disse spørsmålene er viktig å svar på, slik at vi senere kan sammenligne de opp mot den nye nettsiden.

Det er også viktig å huske på å måle de samme parameterne når det nye nettstedet er på plass som du gjorde på det gamle, slik at vi faktisk får sammenlignet de samme tingene.

Google Analytics er det mest brukte verktøyet for dette formålet. og en av de enkleste å sette opp. Du kan spore det aller meste, og det beste av alt - det er helt gratis.

2 Sett deg (målbare) mål

Kanskje det viktigste du gjør når du skal planlegge det nye nettstedet ditt. Godt definerte mål er alfa og omega. Hvordan skal du ellers kunne si at prosjektet var vellykket? Med klare og målbare mål, kan du enkelt se om du faktisk får oppnådd det du vil når det nye nettstedet overleveres.

Alle mål bør være smarte (S.M.A.R.T):

  • Specific (spesifikke)
  • Measurable (målbare)
  • Attainable (oppnåelige)
  • Relevant (relevante)
  • Timely (tidsavgrensede)

Et godt mål er ikke "det nye nettstedet skal se moderne og stilig ut".

  • Det er ikke spesifikt. Hvordan ser et moderne nettsted ut egentlig?
  • Det er ikke målbart. Hvordan måler du om et nettsted ser stilig ut?
  • Det er ikke oppnåelig. Stilig for noen er kjedelig for andre.
  • Det er ikke relevant. At et nettsted er moderne har ingen betydning, det er i så fall en bivirkning av at det er funksjonelt og brukervennlig.
  • Det er ikke tidsavgrenset. Når kan vi si at vi har nådd målet? Når noen sier "det nye nettstedet deres var skikkelig kult"?

Her er noen spørsmål vi kan stille oss selv for å identifisere målene:

  • Hvorfor skal vi gjøre et redesign av nettstedet?
  • Hva skal vi oppnå med de nye nettsidene?
  • Hva koster et redesign oss?
  • Hva koster det oss om vi ikke gjør et redesign?
  • Hvordan vil et godt resultat se ut?

Målene kan være så enkle eller detaljerte som du selv vil. Det viktigste er at vi har noe, slik at vi ikke famler i blinde.

3 Husk merkevaren

Nettstedet er ofte den kanalen der merkevaren din kommer best til uttrykk. Det er her du har mest kontroll over budskap og kommunikasjon, og hvor du kan posisjonere deg tydelig og effektivt overfor de besøkende.

Har du allerede en designmanual og stilguide er mye gjort. Dersom du ikke har det, tenk på å få utviklet det i forkant av et redesign. Da sparer du mye tid og penger samtidig som du får et mer konsekvent og profft uttrykk.

  • Hva tilfører vi av verdi for kundene våre?
  • Er kommunikasjonen vår konsekvent og gjenkjennbar?
  • Skal merkevaren også friskes opp eller være den samme?
  • Dersom den skal friskes opp, hva skal forandres og hvorfor?

4 Finn ut hvem det er du snakker med

Etabler personas for de ulike kunde- eller brukersegmentene du henvender deg til. Hvem er de? Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hva er de opptatt av?

Når vi har definert hvem det er vi lager løsningen for, er det mye enklere å svare på hvordan. Målet er å skape en relevant og spisset opplevelse for målgruppene dine. Det vil de takke deg for.

  • Hvordan ser segmentene våre (personas) ut?
  • Har vi inkludert behovene deres i strategien?
  • Samsvarer merkevaren vår med segmentenes behov?
  • Møter vi segmentene våre i de kanalene de faktisk bruker?

5 Kartlegg konkurransen

Sannsynligheten er stor for at konkurrentene dine har funnet på noe smart som du også burde gjøre. Bruk konkurrentene som inspirasjon. Kopier gode løsninger, og utnytt de dårlige.

Du trenger ikke nødvendigvis finne opp hjulet på nytt, men er du ikke i forkant kan du fort havne i bakkant.

  • Hvilke konkurrenter har gjort smarte ting som vi kan emulere?
  • Hvordan rangerer konkurrentene på viktige søkefraser?
  • Hvilke fordeler kan du fremheve overfor konkurrentene?

Klar for å sette i gang?

Klarer du å svare godt på disse 5 oppgavene har du et solid utgangspunkt for å ta fatt på redesignet. Du har kartlagt dagens situasjon, satt klare mål som kan måles, lagt retningslinjer for hvordan merkevaren din skal kommuniseres og til hvem samt fått et overblikk over hva konkurransen gjør.

Last ned strategiguiden