UX, UI og UU - la oss bygge et hus

🕒 Tid å lese: 5 minutter

Begreper som UX, UI og UU hører vi ofte om, men hva handler de egentlig om? Det første først: UX står for user experience, UI står for user interface og UU for universell uforming.

I undersøkelsen «Digital Marketing Trends Report» ble bedrifter bedt om å nevne det satsingsområdet de tror vil ha mest å si for deres bedrift i 2020. Kan du tenke deg hva svaret var? Det var UX, men UX klarer seg ikke alene. For å oppnå best resultat bør UX få hjelp fra UI, og UX og UI bør vise hensyn til UU.

La oss sette ting i perspektiv ved å bygge et hus ved bruk av UX, UI og UU.

Hva består et hus av?

UX UI UU

Hva er det første som slår deg når du ser på et hus? De fleste ser som regel på fargen på huset, og om de liker den eller ikke. Videre beveger kanskje blikket seg over inngangspartiet, hagen og andre detaljer. Høres det kjent ut?

Så mange som 94 % dømmer et nettsted på grunnlag av utseendet, som går direkte på design (UI). Hvis man i tillegg legger på dårlig grensesnitt vil de fleste forlate siden med en gang. Det folk legger merke til er blant annet:

  • Layout
  • Fargebruk
  • Søkemuligheter

Men, vent nå litt!

Så det første folk legger merke til er design (UI), men var ikke brukeropplevelse (UX) viktig?

Siden designet er det første folk legger merke til når de kommer inn på et nettsted, så er det lett å glemme alt arbeidet som ligger bak som du ikke ser.

På samme måte tenker vi kanskje ikke over alle de ulike håndverkerne som har jobbet på huset før det står ferdig, ikke før noe blir ødelagt og vi har behov for hjelp. Det samme ser vi igjen med UX. Vi tenker nødvendigvis ikke over den prosessen og det arbeidet som er gjort for å skape en brukervennlig opplevelse for den som besøker nettstedet, men det er ofte dette arbeidet som skiller et bra nettsted fra et dårlig nettsted.

Relatert artikkel: Innholdsdesign - hvorfor ingen leser det du skriver

Hvem skal bo i huset?

UX UI UU

For å bygge et brukervennlig hus må vi ha en ide om og forståelse for de som skal bo og bruke huset. Vi har alle forskjellige behov og ønsker. Drømmehuset kan for noen være:

  • Stor hage
  • Mange soverom
  • Flere bad

UX-designeren starter også sin prosess med å kartlegge brukeren og få innsikt. En god brukeropplevelse avhenger av hvor lett og intuitivt det er å bruke nettstedet. Brukeropplevelse handler om brukerens oppfatning – at navigasjonen føles logisk, interaksjonen gir menig og at brukeren enkelt og effektivt klarer å utføre en handling og finne ønsket informasjon. God UX skaper også et godt grunnlag når UI-designeren skal i gang med sin jobb.

Alt dette grunnarbeidet er altså viktig for å skape en god opplevelse for brukeren. Så mange som 88 % sier nemlig at de ikke vil returnere til et nettsted som gir de en dårlig brukeropplevelse.

Blåkopi av huset

UX UI UU

Se for deg en blåkopi av huset, eller en layout om du vil. En god blåkopi viser oversikt over hvor alt skal være plassert i huset, slik som:

  • Romfordeling
  • Vegger
  • Størrelse på rommene

Blåkopien gir et klart bilde på hvordan huset kommer til å se ut, og gir en direkte indikasjon på hvordan det ferdige resultatet vil bli.

UX går gjennom mye av den samme prosessen. Når vi designer for web starter vi med å lage skisser, det vi kaller for wireframes og information achitecture, som viser oppbyggingen av nettstedet og hva det skal inneholde. Vi lager skisser for å få tilbakemeldinger slik at vi kan bevege oss videre i prosjektet.

Tilpass huset etter brukerne

Det er viktig å tilpasse huset etter brukerne for å inkludere alle brukere, og for å tilrettelegge for spesielle behov, for eksempel ved å tenke på:

  • Størrelse på rom
  • Skyvedører
  • Rampe

Universell utforming på web handler om det samme, om det vi ser og hører når vi navigerer på et nettsted. WCAG 2.1 er en standard som gjelder for alle nye nettsted, både offentlige og private, og sier noe om hvordan et nettsted skal være utformet for å inkludere alle brukerne.

De siste detaljene

UX UI UU

Når husets fundament er bygget kan vi begynne å tenke på utseendet til huset, og hvordan det skal se ut på innsiden. På dette stadiet lager vi kanskje moodboards, samler inspirasjon eller ansetter en interiørdesigner til å ferdigstille husets utseende.

På web er det her UI-designeren kommer inn, og designer videre på det UX-designeren har gjort, og forsterker visuelle virkemiddel som:

  • Fonter
  • Farger
  • Bilder

Disse virkemidlene bygger som regel på de verdiene og merkevaren selskapet har og gjerne vil formidle. Ved å skape visuelle skisser og prototyper gir det et inntrykk av hvordan de ferdige nettsidene vil se ut. På dette tidspunktet bør man gjøre minimalt med endringer i layout og grunnmur.

Aldri ferdig

Når huset er bygd og brukerne flytter inn så er jobben gjort. Eller? Nei, prosessen har nok nettopp begynt. Fargen på utsiden av huset vil kanskje bli malt fra gul til blå, stuen vil kanskje få nye møbler og rom blir  ommøblert. Vedlikehold er også noe vi rett og slett ikke unngår.

Nettstedet ditt vil alltid bli vurdert om den er bra nok, og et nettsted som ikke endrer seg vil nok bli oppfattet som en dårlig brukeropplevelse. Et nettsted skal være en del av en levende prosess som må tilpasse seg og endre seg etter brukerens behov og interesser. Hvis ikke dette blir tatt på alvor vil  brukeren til slutt begynne å se etter andre nettsider tilpasset sine behov.

Jobbe sammen

UX-designeren vil være den som kartlegger brukeren, og setter opp fundamentet for å bygge nettstedet. UI-designeren vil være den som forsterker visuelle virkemidler og sørger for at merkevaren til selskapet blir ivaretatt. Det vil alltid hjelpe UI-designeren å få innsikt i arbeidet UX-designeren har gjort for å bygge opp under, og forsterke visuelle virkemidler. Et godt nettsted er et resultat av at UX og UI har jobbet tett sammen og samtidig tatt hensyn til UU.

Kort oppsummert så vil 88 % av brukerne ikke returnere til et nettsted som gir en dårlig brukeropplevelse, og 44 % vil fortelle om denne opplevelsen til en venn. 74 % av bedrifter seier at brukeropplevelse er viktig for økt salg, men 70 % prosent av alle virksomheter som mislykkes på web, gjør det på grunn av dårlig brukervennlighet.

Ønsker du flere gode råd?